18 Haziran 2016

,

Nasıl Daha Hızlı Ve Sürekli Kitap Okuruz?

Başlığa gülüyorum gerçekten ama daha mantıklı bir başlık bulamadım bu yazı için. Öncelikle herkese merhaba! Bu yazı uzun zamandır instagram hesabımdan isteniliyordu ve sonunda laptopun başına bunun için oturabildim. Öncelikle çok hızlı ve sürekli kitap okuyan biri olarak bunu bölümlerle inceleyerek size önerilerde bulunmam daha mantıklı geldi. O yüzden biraz uzun bir yazı olabilir, umarım size bir şeyler katar!

1. Ekitap & Normal Kitap
Şöyle bir gerçek var. Bugüne kadar 400'e yakın kitap okudum ve yarısından çok daha fazlası ekitap. Öncelikle ekitap okumayı herkes sevmiyor ama ben çok severek okuyorum. Fakat ekitap asla normal kitap gibi olamaz. Bir yerleri işaretlemek sorun olur. Ama diğer bakımdan her zaman için daha hızlı okunur. Bunun sadece kendim için geçerli olduğunu sanıyordum ama birkaç kişiden daha duyduğuma göre ekitap normal kitaba göre bir iki tık daha hızlı okunuyor. Fakat ekitap okumaya hemen alışamıyorsunuz. Biraz sabrettiğinizde her kitabı satın almayarak kârlı olabilirsiniz. Şuna da değinmeliyim. İlla ekitapları normal kitaplara göre hızlı okumak zorunda değilsiniz. Bazı ekitapları normal kitaplara göre aynı hızla ya da daha yavaş okuduğum da oluyor. Ama genellikle ekitapları çok daha hızlı okuyorum. Ayrıca ben çok büyük bir genellikle daha çok romantik, tarihi aşk ya da genç yetişkin kitaplarını ekitap okuyorum. Distopya veya fantastik türünde kitap eski olmadığı takdirde nadir okuyorum. 

2. Okurken Uykunuz Mu Geliyor?
Ben kitap okumak konusunda biraz psikopat olabiliyorum. Bazen çok fazla okumak için günümü ve uykumu ciddi ciddi saatlere bölüyorum. Mesela dün sabaha kadar kitap okumak için akşam üzeri üç saat uyudum. Diğer türlü uykuya yeniliyorum. Kitap okurken uykunuz geldiğinde, özellikle de çok heyecanlı bir kitabı okumuyorken uykunuz gelirse başınız dertte! Kesinlikle silkelenmeye çalışın. Ben genellikle kahve içiyorum ve uykumu açacak bir ışığın bulunduğu odada duruyorum. Ayrıca şöyle gıcık bir huyum var belki başkalarında vardır diye değineyim. Ne zaman yatağımda uzanıp arkamda kuş tüyü yastıklarla kitap okusam bu rahatlık karşısında çok fena uykum geliyor ve çoğunlukla bu uykuya yenilip kitabı elimden bırakıyorum. O yüzden uykunuzun geldiği yerlerde uzanıp kitap okumamanızı öneririm.

3. Kendini Şartlamak
İşte ciddi anlamda en çok hızlı okumamı sağlayan kuralım bu. Çok büyük bir genellikle kendimi şartlıyorum. Şöyle ki; bu kitaba saat 12'de başlayacağım ve saat 3'te bırakacağım diye. Önceden böyle diyordum şimdi de kendimi sayfa sayısıyla şartlıyorum. Ekitaplarda saatte 150 sayfa, normal kitaplarda 100-120 sayfa kadar okuyabiliyorum. Ayrıca gün içesinde anlamadan çok fazla boş vakit geçiriyoruz. Örneğin öylesine Survivor'a bakayım derken bir bakmışım kırk dakikadır televizyonun başındayım. O yüzden ben normalde bu boş dakikaları silerek kitaplara yöneliyorum. Çok nadir televizyonun başına oturuyorum çünkü anlamadan zaman geçip gidiyor. Ayrıca kitap okurken kesinlikle kimseyle mesajlaşmıyorum. Hatta genellikle telefonumu sessize alıyorum. Size de bunu öneririm çünkü diğer türlü hem ara ara cevap vererek kitaptan soyutlanıyorsunuz hem de kitaba ara verip tamamen telefona dönmenize sebep oluyor.

4. Reading Slump
Ben bugüne kadar bu olayı hiç yaşamadım. Geçen haziran ayından bu yana kitap okumadığım zaman dilimi anca üç gündür, o da meşgul olduğum, ya da film izlemek istediğim içindir. Diğer türlü neredeyse her türlü okuyorum çünkü telefonumda her zaman  her an okuyabileceğim 20'dan fazla ekitap bulunduruyorum. Onun dışında sürekli kitap okudum ve bunun başlıca sebeplerinden biri de türden türe atlamam oluyor. Zaten geçen hazirandan eylüle kadar sadece tarihi aşk romanı okudum ama bunun nedeni o türü kumayı çok seviyor olmam ve yığınla bu türde kitap olmasıydı. Ama daha sonra tüm türlere yöneldiğimde elbette üst üste distopya veya dram okuduğumda canım sıkıldı. Bu yüzden size önerim reading slump'a girdim diyerek kitap okumaya ara vermemeniz. Distopya'da sıkıldaysanız daha basit aşk romanlarına yönelip o türü özleyene kadar devam etmeniz. Ben bugüne kadar hiçbir kitabı yarıda bırakıp kapatmadım. Çok ama çok sıkılırsam da atlayarak okurum ama yine de o kitabı bitiririm. Biri bitmeden asla diğerine başlamam ama  bunu yaşayanlar olabilir. Benden tavsiye bu konuda da kendiniz şartlamanız ve o kitabı bitirmeden başka bir şeye geçmeminizdir.

5. Kitap Okuyacak Ortam
Her kitap okuyucusunun en çok başını ağrıtan olay budur. Ben en ufak bir gürültüden bile rahatsız oluyorum kitap okurken. Ama eğer o gürültüden kurtulma ihtimalim varsa. Mesela bir yere oturmaya gittiğimizde ve herkes kendi halinde takılırken televizyon açıksa içgüdüsel olarak o televizyonun kapanmasını rica edemeyeceğim için kitap okurum. Ama diğer türlü evdeyim ve odam dururken babam televizyon izlerken yanında kitap okumam. Beni en çok deli eden olay bizim odanın kapısının açık bırakılması. Ben kitap okurken annemlerin içeri girip kapıyı açık bırakarak çıkmaları beni deli ediyor. Ayrıca odamda oturup kitap okurken kesinlikle etrafta gürültü olmamasını isterim. En nefret ettiğim şey kafamı veremeyerek bir satırı tekrar okumaktır. O yüzden size de kafanızı dinleyebileceğiniz, o kitabı bir okuyuşta anlayabileceğiniz bir ortamda okumanızı öneririm. Ve tekrar söylüyorum okurken telefon bildirimlerinizi tamamen kapatmanızı.

6. Sayfa Hızını Arttırmak
Aslında bu hızlı okuma olayı gitgide gelişerek kendini gösterir. Ama siz acele etmek istiyorsanız bence bir saatte kaç sayfa okuduğunuzu hesaplayın ve bu sayı az geliyorsa arttırmak için biraz daha hızınızı arttırıp okumayı amaçlayın. Yine kendinizi şartlamanızı bunda da öneririm.

Evet, dostlar bu yazı da bu kadardı. Şayet aklıma bir şeyler gelirse güncellerim. Umarım beğenmişsinizdir ve işinize yarayacak bir şeyler bulabilirsiniz. Eğer bu tür yazılardan yine size yardımımın dokunacağını düşünüyorsanız yazmamı istediğiniz yazıyı instagram hesabımda bu yazı için paylayacağım fotoğrafın altına yorum atabilirsiniz! Geri döneceğimi çok iyi biliyorsunuz!

9 yorum:

  1. Bazen anlasam bile aynı satırı tekrar okuyorum. Bu alışkanlık mı oldu bilmiyorum ama günde birkaç saatimi okumaya ayırsam bile 40-50 sayfa ancak okuyorum. Bu durum sinirimi çok bozuyor. Her türlü tavsiyeye açığım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Israrla bir kere okumakla o satırı anlamaya çalış. Diğer türlü kitaba verdiğin zamanla beraber okumaktan da soğuyabilirsin :(

      Sil
    2. Teşekkür ederim deneyeceğim:)

      Sil
    3. Teşekkür ederim deneyeceğim:)

      Sil
  2. Aynen ha, ben de uzanıyorum yatağıma rahatça kitap okuyayım diye ama hemen uyku bastırıyor ve yenik düşüyorum :D Uykumdan hiç taviz veremiyorum ya, bu kimi zaman çok sinir bozucu olabiliyor :D Reading Slump durumu bende de kitap okumayı kesmek şeklinde olmuyor, bir kitap elimde sünüyorsa, reading slumpa girmişim demektir :D Yararlı bir yazı olmuş bence, okuyunca kitap okuma şevkim arttı resmen :D Ayrıca senden böyle bir tavsiye yazısı bekliyordum çoktan :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay teşekkürlerr :) Evet, bu rahat bir yerde kitap okuma durumunu kestim artık. Ya da mayışınca kalkıp suratıma su vuruyorum hemen :D

      Sil
  3. Ay o uyku sorunu bende de var. O yüzden yatağımı pek tercih etmiyorum :)

    YanıtlaSil
  4. Faydalı bir yazı olmuş. Emeğinize sağlık. Ben kitap okuma isteğimi kaybetmiyorum, o konuda sıkıntım yok ama hızlı okuyamıyorum ve bunu, bu seneye kadar fark etmemiştim :-) İnternette okuma hızını ölçen bir test var ve ben o teste göre 8. sınıf öğrencisi seviyesinde okuyormuşum. sonuca inanamadığım için iki kere daha yaptım ama sonuç değişmedi. eğer bulabilirsem bu konuda bir kursa katılmak istiyorum. Kitap okumaya zaman ayırıyorum, bir de hızlı okursam daha çok kitap bitirebilirim.

    YanıtlaSil